Transporter inkluderar personbilar, lastbilar, järnväg, mopeder, motorcyklar, bussar, inrikes flygtrafik, inrikes civil sjöfart, militär transport samt emissionerna från slitage från däck, bromsar, vägbana och avdunstning från vägfordon. Det totala utsläppet av växthusgaser räknas om till koldioxidekvivalenter.
Utsläpp av koldioxid från transporter
Indikator ÖM. 11.4. 71Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton/inv) |
---|---|---|---|
0 |
Luleå |
2015 |
2,47 |
1 |
Luleå |
2016 |
2,40 |
2 |
Luleå |
2017 |
2,23 |
3 |
Luleå |
2018 |
2,05 |
4 |
Luleå |
2019 |
2,00 |
5 |
Luleå |
2020 |
1,81 |
6 |
Luleå |
2021 |
1,75 |
7 |
Luleå |
2022 |
1,59 |
8 |
Riket |
2015 |
1,88 |
9 |
Riket |
2016 |
1,78 |
10 |
Riket |
2017 |
1,72 |
11 |
Riket |
2018 |
1,65 |
12 |
Riket |
2019 |
1,60 |
13 |
Riket |
2020 |
1,46 |
14 |
Riket |
2021 |
1,45 |
15 |
Riket |
2022 |
1,30 |
Datakälla: Nationell emissionsdatabas och SCB
Kommentar
Talet har en svagt positiv trend. Utsläppen från transporter har minskat men inte i den takt som skulle behövas för att nå våra mål. Vi har också högre värde än genomsnittet för riket (1,4) och Luleå har också det högsta värdet jämfört med andra större städer.