Indikatorn visar avstånd till busslinjer som trafikeras med minst en avgång per timme, vardag kl 6-20. Fågelavstånd används.
Tillgång till kollektivtrafik
Indikator ÖM. 11.4. 23| Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (%) |
|---|---|---|---|
|
0 |
Luleå |
2014 |
85,1 |
|
1 |
Luleå |
2015 |
85,7 |
|
2 |
Luleå |
2016 |
86,4 |
|
3 |
Luleå |
2017 |
86,5 |
|
4 |
Luleå |
2018 |
87,9 |
|
5 |
Luleå |
2019 |
88 |
|
6 |
Luleå |
2020 |
87,8 |
|
7 |
Luleå |
2021 |
87,6 |
|
8 |
Luleå |
2022 |
87,7 |
|
9 |
Luleå |
2023 |
87,3 |
|
10 |
Riket |
2014 |
78,7 |
|
11 |
Riket |
2015 |
79,4 |
|
12 |
Riket |
2016 |
79,4 |
|
13 |
Riket |
2017 |
79,6 |
|
14 |
Riket |
2018 |
81,1 |
|
15 |
Riket |
2019 |
81,4 |
|
16 |
Riket |
2020 |
81,1 |
|
17 |
Riket |
2021 |
80,9 |
|
18 |
Riket |
2022 |
80,8 |
|
19 |
Riket |
2023 |
81 |
Kommentar
Luleå kommun har en väl utbyggd lokal kollektivtrafik. Vi ligger i gruppen kommuner med de högsta värdena och på samma nivå som Umeå. Förändringen de senaste åren har varit marginell.
I den resevaneundersökning som genomfördes 2020 framkom det att fler kvinnor än män, 64 jämfört med 48 procent, har tillgång till busskort. I samma undersökning var hälften av de som svarade positivt inställda till att prioritera busstrafiken före biltrafiken.