Körsträcka för bilar registrerade på både fysiska och juridiska personer i kommunen
Körd sträcka med bil
Indikator ÖM. 11.4. 21Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (mil/inv.) |
---|---|---|---|
0 |
Norrbotten (ovägt medel) |
2014 |
813 |
1 |
Norrbotten (ovägt medel) |
2015 |
821 |
2 |
Norrbotten (ovägt medel) |
2016 |
826 |
3 |
Norrbotten (ovägt medel) |
2017 |
823 |
4 |
Norrbotten (ovägt medel) |
2018 |
817 |
5 |
Norrbotten (ovägt medel) |
2019 |
793 |
6 |
Norrbotten (ovägt medel) |
2020 |
726 |
7 |
Norrbotten (ovägt medel) |
2021 |
736 |
8 |
Norrbotten (ovägt medel) |
2022 |
743 |
9 |
Norrbotten (ovägt medel) |
2023 |
747 |
Kommentar
Körsträckan per invånare har stadigt ökat sedan 70-talet med ett trendbrott från 2016 då körd sträcka minskar. Trenden är på lång sikt positiv, men med en mer osäker utveckling de fyra senaste åren. Invånarna i Luleå kommun har ett värde som i stort sett ligger på genomsnittet för riket. Jämför vi oss med andra större städer har vi längre körsträcka per invånare än exempelvis Uppsala, Umeå och Linköping. Jämför vi oss med länets kommuner så har vi den kortaste körsträckan per invånare.