Resvaneundersökning görs vart femte år.
Färdmedelsfördelning
Indikator ÖM. 11.4. 19Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (%) |
---|---|---|---|
0 |
Totalt exkl. bil |
2000 |
36 |
1 |
Totalt exkl. bil |
2005 |
34 |
2 |
Totalt exkl. bil |
2010 |
36 |
3 |
Totalt exkl. bil |
2015 |
38 |
4 |
Totalt exkl. bil |
2020 |
33 |
5 |
Buss |
2000 |
9 |
6 |
Buss |
2005 |
9 |
7 |
Buss |
2010 |
11 |
8 |
Buss |
2015 |
13 |
9 |
Buss |
2020 |
9 |
10 |
Cykel |
2000 |
18 |
11 |
Cykel |
2005 |
13 |
12 |
Cykel |
2010 |
10 |
13 |
Cykel |
2015 |
14 |
14 |
Cykel |
2020 |
12 |
15 |
Gående |
2000 |
9 |
16 |
Gående |
2005 |
12 |
17 |
Gående |
2010 |
15 |
18 |
Gående |
2015 |
11 |
19 |
Gående |
2020 |
12 |
Kommentar
Andelen som åker buss har minskat sedan 2010. Även andelen cyklister har minskat sedan 2015, dock är andelen cyklister i denna mätning fler jämfört med mätningen 2010. Pandemin har högst sannolikt påverkat val av färdmedel. Resvaneundersökningarna visar generellt att kvinnor cyklar och åker bil i mindre omfattning än män, som åker buss i mindre utsträckning än kvinnorna. Äldre och yngre personer åker bil i mindre omfattning än mellanåldersgruppen.
Nästa resvaneundersökning planeras till 2025.