Indikatorn visar andelen per läsår. Läsår 2020/2021 motsvarar 2021 i diagrammet.
Unga som ofta är fysiskt aktiva
Indikator ÖM. 3. 2Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (%) |
---|---|---|---|
0 |
Pojkar åk. 7 |
2017 |
76 |
1 |
Pojkar åk. 7 |
2018 |
75 |
2 |
Pojkar åk. 7 |
2019 |
70 |
3 |
Pojkar åk. 7 |
2020 |
82 |
4 |
Pojkar åk. 7 |
2021 |
94 |
5 |
Flickor åk. 7 |
2017 |
73 |
6 |
Flickor åk. 7 |
2018 |
65 |
7 |
Flickor åk. 7 |
2019 |
65 |
8 |
Flickor åk. 7 |
2020 |
72 |
9 |
Flickor åk. 7 |
2021 |
89 |
Kommentar
Trenden är positiv på längre sikt men 2019 visar diagrammet en sämsta notering som sedan ökar igen. Under 2019 ökades grundskolans undervisningstid i idrott och hälsa, eleverna har nu 160 minuter per vecka, jämfört med tidigare 110 minuter. Detta är nog en del av förklaringen till att andelen har ökat efter 2019. Pojkarna är fortfarande mer fysiskt aktiva jämfört med flickorna.
Insamlingen av uppgifter för talet har förändrats och därför finns det inte underlag för 2022-2024.