Gå direkt till sidans innehåll

Körd sträcka med bil

Indikator ÖM. 7. 7

Körsträcka för bilar registrerade på både fysiska och juridiska personer i kommunen

Körd sträcka med personbil per invånare

Rad-id Mätområde Datum Värde (mil/inv.)

0

Luleå

2014

682

1

Luleå

2015

689

2

Luleå

2016

697

3

Luleå

2017

692

4

Luleå

2018

676

5

Luleå

2019

659

6

Luleå

2020

609

7

Luleå

2021

621

8

Luleå

2022

630

9

Luleå

2023

623

10

Luleå

2024

641

11

Riket

2014

655

12

Riket

2015

663

13

Riket

2016

673

14

Riket

2017

673

15

Riket

2018

670

16

Riket

2019

651

17

Riket

2020

605

18

Riket

2021

611

19

Riket

2022

617

20

Riket

2023

616

21

Riket

2024

625

22

Norrbotten (ovägt medel)

2014

813

23

Norrbotten (ovägt medel)

2015

821

24

Norrbotten (ovägt medel)

2016

826

25

Norrbotten (ovägt medel)

2017

823

26

Norrbotten (ovägt medel)

2018

817

27

Norrbotten (ovägt medel)

2019

793

28

Norrbotten (ovägt medel)

2020

726

29

Norrbotten (ovägt medel)

2021

736

30

Norrbotten (ovägt medel)

2022

743

31

Norrbotten (ovägt medel)

2023

747

32

Norrbotten (ovägt medel)

2024

757

Datakälla: Trafa

Kommentar

Körsträckan per invånare har stadigt ökat sedan 70-talet med ett trendbrott från 2016 då körd sträcka minskar. Trenden är på lång sikt positiv, men med en mer osäker utveckling de fyra senaste åren. Invånarna i Luleå kommun har ett värde som i stort sett ligger på genomsnittet för riket. Jämför vi oss med andra större städer har vi längre körsträcka per invånare än exempelvis Uppsala, Umeå och Linköping. Jämför vi oss med länets kommuner så har vi den kortaste körsträckan per invånare.

Ansvarig organisation
  • Kommunstyrelseförvaltningen
Senast publicerad: 2025-12-17