Körsträcka för bilar registrerade på både fysiska och juridiska personer i kommunen
Körd sträcka med bil
Indikator ÖM. 7. 7Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (mil/inv.) |
---|---|---|---|
0 |
Luleå |
2014 |
682 |
1 |
Luleå |
2015 |
689 |
2 |
Luleå |
2016 |
697 |
3 |
Luleå |
2017 |
692 |
4 |
Luleå |
2018 |
676 |
5 |
Luleå |
2019 |
659 |
6 |
Luleå |
2020 |
609 |
7 |
Luleå |
2021 |
621 |
8 |
Luleå |
2022 |
630 |
9 |
Riket |
2014 |
655 |
10 |
Riket |
2015 |
663 |
11 |
Riket |
2016 |
673 |
12 |
Riket |
2017 |
673 |
13 |
Riket |
2018 |
670 |
14 |
Riket |
2019 |
651 |
15 |
Riket |
2020 |
605 |
16 |
Riket |
2021 |
611 |
17 |
Riket |
2022 |
617 |
Datakälla: Trafa
Kommentar
Körsträckan per invånare har ökat kraftigt sedan 70-talet och efter 2016 minskar den körda sträckan, men de tre senaste åren ökat den igen. Invånarna i Luleå kommun har ett värde som i stort sett ligger på genomsnittet för riket. Vi ligger i en grupp kommuner (25%) med de lägsta värdena. Jämför vi oss med andra större städer har vi längre körsträcka per invånare än exempelvis Umeå och Helsingborg.