Gå direkt till sidans innehåll

Olyckor på väg

Indikator ÖM. 1. 7

Indikatorn visar antal trafikolyckor per 100 000 invånare som inneburit personskada eller har haft en dödlig utgång.

Antal polis- och sjukhusrapporterade trafikolyckor med personskador per 100 000 invånare

Rad-id Mätområde Datum Värde (antal/100 000 inv)

0

Luleå

2014

707

1

Luleå

2015

511

2

Luleå

2016

577

3

Luleå

2017

558

4

Luleå

2018

475

5

Luleå

2019

520

6

Luleå

2020

290

7

Luleå

2021

145

8

Luleå

2022

300

9

Luleå

2023

641

10

Riket

2014

423

11

Riket

2015

365

12

Riket

2016

386

13

Riket

2017

386

14

Riket

2018

352

15

Riket

2019

331

16

Riket

2020

213

17

Riket

2021

288

18

Riket

2022

344

19

Riket

2023

400

Datakälla: STRADA och SCB

Kommentar

Från 2020 sker en mindre ökning av regristrerade olyckor på väg vilket gör trenden negativ i ett kort tidsperspektiv. I ett längre tidsperspektiv är trenden svagt positiv.
Det var förväntat att olycksantalet skulle öka igen efter pandemin när resvanorna har återgått till den trafiknorm och de resmönster som fanns före pandemin. Beskrivningen av singelolyckorna visar att elskotern har ökat som färdmedel. 2023 var ungefär 45% av de skadade fotgängare och 30% var cyklister som oftast skadat sig i singelolyckor.
Luleå har fler trafikolyckor jämfört med genomsnittet för riket och jämfört med andra större städer är vi i gruppen med de sämsta värdena. Dock är det svårt att jämföra oss eftersom de ofta inte inkluderar olyckor för fotgängare.
Vi behöver minska den stora mängden singelolyckor för gångare och cyklister med riktade insatser.

Ansvarig organisation
  • Infrastruktur- och serviceförvaltningen
Senast publicerad: 2024-11-12