Indikatorn visar antal trafikolyckor per 100 000 invånare som inneburit personskada eller har haft en dödlig utgång.
Olyckor på väg
Indikator ÖM. 1. 7Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (antal/100 000 inv) |
---|---|---|---|
0 |
Luleå |
2014 |
707 |
1 |
Luleå |
2015 |
511 |
2 |
Luleå |
2016 |
577 |
3 |
Luleå |
2017 |
558 |
4 |
Luleå |
2018 |
475 |
5 |
Luleå |
2019 |
520 |
6 |
Luleå |
2020 |
290 |
7 |
Luleå |
2021 |
145 |
8 |
Luleå |
2022 |
300 |
9 |
Luleå |
2023 |
641 |
10 |
Riket |
2014 |
423 |
11 |
Riket |
2015 |
365 |
12 |
Riket |
2016 |
386 |
13 |
Riket |
2017 |
386 |
14 |
Riket |
2018 |
352 |
15 |
Riket |
2019 |
331 |
16 |
Riket |
2020 |
213 |
17 |
Riket |
2021 |
288 |
18 |
Riket |
2022 |
344 |
19 |
Riket |
2023 |
400 |
Kommentar
Från 2020 sker en mindre ökning av regristrerade olyckor på väg vilket gör trenden negativ i ett kort tidsperspektiv. I ett längre tidsperspektiv är trenden svagt positiv.
Det var förväntat att olycksantalet skulle öka igen efter pandemin när resvanorna har återgått till den trafiknorm och de resmönster som fanns före pandemin. Beskrivningen av singelolyckorna visar att elskotern har ökat som färdmedel. 2023 var ungefär 45% av de skadade fotgängare och 30% var cyklister som oftast skadat sig i singelolyckor.
Luleå har fler trafikolyckor jämfört med genomsnittet för riket och jämfört med andra större städer är vi i gruppen med de sämsta värdena. Dock är det svårt att jämföra oss eftersom de ofta inte inkluderar olyckor för fotgängare.
Vi behöver minska den stora mängden singelolyckor för gångare och cyklister med riktade insatser.