Indikatorn visar antal trafikolyckor per 100 000 invånare som inneburit personskada eller har haft en dödlig utgång.
Olyckor på väg
Indikator ÖM. 1. 7Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (antal/100 000 inv) |
---|---|---|---|
0 |
Luleå |
2014 |
707 |
1 |
Luleå |
2015 |
511 |
2 |
Luleå |
2016 |
577 |
3 |
Luleå |
2017 |
558 |
4 |
Luleå |
2018 |
475 |
5 |
Luleå |
2019 |
520 |
6 |
Luleå |
2020 |
290 |
7 |
Luleå |
2021 |
145 |
8 |
Luleå |
2022 |
300 |
9 |
Luleå |
2023 |
641 |
10 |
Riket |
2014 |
423 |
11 |
Riket |
2015 |
365 |
12 |
Riket |
2016 |
386 |
13 |
Riket |
2017 |
386 |
14 |
Riket |
2018 |
352 |
15 |
Riket |
2019 |
331 |
16 |
Riket |
2020 |
213 |
17 |
Riket |
2021 |
288 |
18 |
Riket |
2022 |
344 |
19 |
Riket |
2023 |
400 |
Kommentar
Från och med 2021 ökar regristrerade olyckor på väg och gör trenden negativ i ett kortare perspektiv.
Luleå har fler trafikolyckor jämfört med genomsnittet för riket och jämfört med andra större städer är vi i gruppen med de sämsta värdena.
Det var förväntat att olycksantalet skulle öka igen efter pandemin när resvanorna har stabiliserats igen. Men ökningen för 2023 är mycket större än förväntat.