Cykelvägssträcka
Indikator ÖM. 11.2. 6Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (meter/inv.) |
---|---|---|---|
0 |
Luleå |
2014 |
0,2 |
1 |
Luleå |
2015 |
0,3 |
2 |
Luleå |
2016 |
0,3 |
3 |
Luleå |
2017 |
2,8 |
4 |
Luleå |
2018 |
2,9 |
5 |
Luleå |
2019 |
2,9 |
6 |
Luleå |
2020 |
2,9 |
7 |
Luleå |
2021 |
2,9 |
8 |
Luleå |
2022 |
2,9 |
9 |
Luleå |
2023 |
2,9 |
10 |
Riket |
2016 |
2,1 |
11 |
Riket |
2017 |
2,2 |
12 |
Riket |
2018 |
2,2 |
13 |
Riket |
2019 |
2,3 |
14 |
Riket |
2020 |
2,4 |
15 |
Riket |
2021 |
2,5 |
16 |
Riket |
2022 |
2,5 |
17 |
Riket |
2023 |
2,6 |
Kommentar
Cykelvägssträckan har fortsatt att öka de senaste åren. Ny cykelinfrastruktur har byggts ut i samband med uppbyggnad av Kronanvägen, Östra länken (vatten och avlopp) och Hertsöfältets industriområde. Under 2023-2024 byggdes sammanlagt 4,7 km nytt cykelvägnät och 1,5 km av huvudnätet breddades så att gående och cyklister kan separeras. Ett nytt digitalt underlag som samlar kommunalt, statligt och enskilt vägnät ger samlad kunskap och bättre statistik över cykelvägnätet, underlaget visar att det finns 3,1 km cykelväg per invånare 2023.
Vad tycker cyklisterna i Luleå?
Cyklistvelometern är en nationell granskning av vad cyklister i deltagande kommuner tycker om sin kommun. Cyklistvelometern genomfördes 2018, 2020, 2022 och 2024. Den visar att Luleå ligger i nivå med snittet i Sverige inom de flesta kategorier. Undersökningen visar att Luleå kommun behöver växla upp sitt arbete för att få cyklisterna mer nöjda, det gäller såväl utbyggnad och ombyggnad av infrastruktur som att prioritera upp cykel både vid omledning vid byggnationer och i korsningspunkter med andra trafikslag.
På frågan "Vad skulle du helst se att kommunen prioriterar i sitt arbete med att främja cykling?" svarade de flesta att man vill att kommunen bygger ut sammanhängande cykelvägar där det idag saknas. Därefter kom prioritering vägunderhåll året om, förbättrad kvalitet på existerande cykelvägnät och att prioritera cykeltrafik i korsningar.